Activitatea cu cea mai mare pondere in firma noastra, medicina muncii, reprezinta in acelasi timp si cea mai mare responsabilitate pe care o avem atat fata de angajati, pentru a-si putea desfasura activitatea in cele mai bune conditii de sanatate, cat si fata de angajator pentru care lipsa de incidente medicale nu poate duce decat la o mai buna si eficienta gestionare a actului productiv.
Serviciile de Medicina Muncii includ:
- Examenul medical la angajare;
- Examenele medicale periodice
- Examen medical de reluare a activitatii pentru persoanele care au intrerupt serviciul mai mult de 30 de zile din motive medicale;
- Examen medical la adaptarea in munca;
- Eliberarea avizului de aptitudine in munca;
- Raportari periodice ale starii de sanatate a angajatilor din unitate;
- Supravegherea si evaluarea starii de sanatate a personalului angajat, urmarirea angajatilor cu boli cronice, boli profesionale, a angajatilor implicati in accidente de munca si a gravidelor, prin luarea in evidenta a certificatelor de concediu medical;
- Organizarea punctelor de prim ajutor, urmarirea si verificarea instruirii personalului desemnat;
- Evaluarea conditiilor de munca si stabilirea riscurilor de imbolnavire profesionala;
- Consilierea angajatorului in vederea cunoasterii si respectarii normelor igienico-sanitare;
- Consilierea angajatorului privind strategiile de securitate si sanatate la locul de munca;
Conceptul de sanatate si securitate in munca este prezent in legislatia actuala si se compune din serviciile de protectia muncii care se ocupa de asigurarea securitatii angajatilor, pastrarea sanatatii si a capacitatii de munca a acestora si medicina muncii care stabileste aptitudinea unei persoane, din punct de vedere medical, pentru un anumit loc de munca si pentru conditiile de munca specifice acelui post.
"Medicina muncii este o disciplina a medicinii profilactice care se ocupa cu studiul individului si al colectivitatii in relatia sa cu factorii din mediul de munca ce pot influenta starea de sanatate a omului." Cu alte cuvinte medicina omului sanatos in relatie cu munca si mediul de munca, prin asigurarea si promovarea factorilor de munca sanogenici.
Obiectivele medicinii muncii, stabilite de Comisia mixta de experti ai Organizatiei Mondiale a Sanatatii (O.M.S.) si a Biroului International al Muncii(B.I.M.) sunt:
- Promovarea si mentinerea sanatatii, a celui mai inalt grad al sanatatii fizice, psihice si sociale a muncitorului din toate profesiile;
- Prevenirea oricarui prejudiciu adus sanatatii muncitorilor de factorii nocivi prezenti la locul de munca sau de conditiile de munca;
- Protectia muncitorilor prin plasarea si mentinerea lor intr-un mediu de munca adaptat aptitudinilor fizice, fiziologice si psihologice (adaptarea muncii la om si a fiecarui om la meseria sa)
Definitii:
Boala profesionala este o afectiune determinata de un agent nociv (noxa profesionala) din mediul de munca si este legata de exercitarea profesiei.
Actiunea acestuia poate fi de lunga durata, in concentratii mici sau de scurta durata, in concentratie mare, existand o relatie de cauzalitate dovedita intre substanta absorbita in organism si efectul ei nociv.
Noxele profesionale se impart in:
- Pulberi minerale sau organice
- Substante chimice
- Factori fizici (temperaturi extreme, radiatii, vibratii etc)
- Factori biologici (virusuri, bacterii, fungi, paraziti)
- Factori psiho-sociali (munca automatizata, schimburile, responsabilitati etc)
Bolile legate de profesie sunt boli cu etiologie plurifactoriala, in care au un rol important atat factorii de mediu, cat si conditiile de munca.
Bolile neprofesionale pot fi agravate de conditii nefavorabile ale mediului de lucru, cum ar fi:
- Bolile cronice respiratorii (astmul bronsic, bronsita cronica obstructiva) care sunt agravate de expunerea la pulberi profesionale
- Afectiunile osteo-articulare (spondiloze, artroze) care pot fi agravate de expunerea la frig si umiditate, efortul fizic mare, pozitii fortate etc)
Accidentul de munca reprezinta vatamarea violenta a organismului, precum si intoxicatia acuta profesionala, care au loc in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu si care provoaca incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces. Conform art. 5 (g) din Legea securitatii si sanatatii muncii 319/2006.
Legislatie:
Linkuri utile: